Optimale communicatie als basis om goed samen te werken...

Wij leren schoolteams nieuwe inzichten en vaardigheden op het vlak van communicatie. Met vertrouwen oudergesprekken voeren, effectiever kunnen samenwerken en creatiever kunnen vergaderen. Dan kun je zonder veel problemen meters maken!

Bouwstenen

We verzorgen studiedagen voor schoolteams. Deze maken we altijd op maat.

We gaan daarbij uit van een aantal bouwstenen ter inspiratie.

  1. 1
    Constructieve gesprekken voeren in lastige situaties 
  2. 2
    Moeiteloos, creatief en effectief vergaderen  
  3. 3
    DISC; een (door-)start met je team om beter samen te werken  

1. Constructieve gesprekken voeren in lastige situaties

Met deze bouwsteen maken wij leerkrachten vaardiger in gespreksvoering en conflictoplossing om op die manier met vertrouwen moeilijke gesprekken aan te gaan en regie te houden. 


We behandelen o.a.de volgende onderwerpen: 

  • Inzicht in conflictstijlen
  • Effectiviteit van conflictstijlen 
  • Conflict, stress en brein 
  • Rode knoppen 
  • Het stellen van de juiste vraag

Voor de conflictstijlen gebruiken we de volgende metaforen:

  • Gorilla die zijn zin doordrukt
  • Strategische Vos 
  • Polderende Mier  
  • Weghuppelende Haas 
  • Toegeeflijke Teddybeer 

De deelnemers krijgen inzicht in hun meest favoriete en minst favoriete conflictstijl en gaan leren hoe ze afhankelijk van de situatie en hun gesprekspartner kunnen schakelen. 

Werkvormen 

Het is een mix van theorie en praktijk waarbij we werken met video’s, rollenspel met trainingsacteur, oefening en reflectie in kleine groepjes. 

Voordelen

  • Praktisch toepasbaar; we werken met door het team ingebrachte voorbeelden.   
  • Een conflictstijlanalyse voor elk teamlid en een 'foto' van het team.
  • E-book 'In 10 stappen relaxed ruziemaken' van Joyce Korver voor elk teamlid.

2. Moeiteloos, creatief en effectief vergaderen

Met deze bouwsteen leren we leerkrachten en teams om problemen collectief vanaf allerlei kanten te bekijken. Een veilige, originele maar ook heel doeltreffende manier om elkaar aan te spreken en problemen op te lossen.  Dit zorgt voor een andere manier van vergaderen, overleggen en feedback geven waarbij je de kracht van de diverse oplossingsmanieren waardeert en gebruikt i.p.v. blijft hangen in het uitwisselen van – vaak enkel tegengestelde – meningen. 


We behandelen o.a.de volgende onderwerpen: 
 

  • Pyramide van Lencioni: elementen van een goed team.
  • Uitleg van de theorie van De denkhoeden van De Bono: 

    De leerkrachten krijgen inzicht in de theorie van De Denkhoeden van De Bono; ieder mens kijkt door zijn eigen bril naar de werkelijkheid en dat bepaalt wat je denkt, doet en hoe je communiceert.
    Je leert als team een probleem te benaderen vanuit verschillende perspectieven:

    wit=  objectief 
    rood = subjectief
    groencreatief
    blauw analytisch,  
    geel =  positief  
    zwart =kritisch  
  • Vergaderen in 6 rondes: elke denkhoed komt per ronde aan bod

De deelnemers krijgen een eigen profiel waaruit blijkt hoe het zit met hun favoriete en minst favoriete Denkhoed. 

Werkvormen 

Het is een mix van theorie en praktijk waarbij we werken met video’s, oefening en reflectie in kleine groepjes en vergaderen met het hele team. 

Voordelen

  • Praktisch toepasbaar; we werken met door het team ingebrachte stellingen.   
  • Een profiel voor elk teamlid.

3. DISC; een (door-)start met je team om beter samen te werken  

Deze Bouwsteen is bedoeld voor een team dat meer inzicht in elkaar wil krijgen, en (nog) beter wil communiceren en samenwerken. Het is een actieve en interactieve dag. 
De  DISC-analyse geeft inzicht in de kwaliteiten, valkuilen, communicatie- en gedragsstijl van ieder individueel teamlid. Je brengt je voorkeursstijlen, sterke kanten, communicatie en groeimogelijkheden in kaart. 

Als je dit van jezelf en van elkaar begrijpt kun je beter afstemmen op je gesprekspartners en ook meer invloed uitoefenen. De communicatie in je team wordt veel effectiever. Je begrijpt elkaar beter, je kunt soepeler samenwerken en er is veel minder ruis op de lijn. 

De deelnemers krijgen een eigen profiel waaruit blijkt hoe het zit met hun favoriete en minst favoriete Denkhoed. 

Wat is DISC?  

DISC bestaat uit 4 verschillende Gedragsstijlen (D, I, S, en C).  

  • DKernwoorden: Dominant /Direct /Besluitvaardig /Pro-actief /Resultaatgericht 
  • IKernwoorden: Invloed /Enthousiast /Inspirerend /Positief /Overtuigend /Makkelijke prater  
  • S; Kernwoorden: Stabiliteit /Geduldig /Bescheiden /Begripvol  
  • C; Kernwoorden: Conformiteit /Contentieus /Analytisch /Perfectionistisch /Nauwkeurig /Oog voor Procedures 

De volgende onderwerpen komen onder andere aan de orde: 

  • Uitleg DISC model 
  • Herkennen van de DISC stijl van de ander  
  • Toelichting op het eigen DISC profiel en Inzicht in eigen kwaliteiten, talenten en valkuilen  
  • Effectief beïnvloeden van gedrag. 
  • Inzicht in de DISC stijlen van alle collega’s. 
  • Een DISC teamfoto van het team. 

Werkvormen 

Het is een mix van theorie en praktijk waarbij we werken met video’s, oefening en reflectie in kleine groepjes. 

Wil je aan de slag maar weet je niet welke bouwsteen het beste past?

Vul je gegevens in via de button hiernaast en we nemen contact met je op.

We wilden een ‘studiedag op maat', dat na een voorbereidend gesprek met Katinka en Joyce door hen zeer goed werd georganiseerd. Zij hebben namelijk niet alleen veel kennis van communicatie en conflictstijlen, maar ook hoe het een en ander op een school werkt en welke gesprekken daar gevoerd worden.  
We hebben tijdens deze studiedag beter zicht gekregen op: 
Hoe we zelf graag communiceren en wat we lastig vinden tijdens gesprekken.
Het inschatten welke communicatiestijl onze gesprekspartner heeft en hoe we daar mee om kunnen gaan. Het programma was erg afwisselend; theorie werd afgewisseld met praktische oefeningen waaronder met een acteur, die een aantal zeer realistische ouders neerzette. Er wordt in het team met veel enthousiasme gesproken over deze studiedag. Collega's geven aan dat het erg helpend is om met elkaar dezelfde taal te spreken wanneer het gaat over het voeren van gesprekken.  

We kijken uit naar de volgende bijeenkomst, waarin de focus wordt gelegd op communicatie in het team. Hierbij worden onderdelen als feedback, teamcultuur en conflictstijlen verweven met het gesprek over goed onderwijs.  Door deze opbouw krijgen we als team tools in handen om nog beter constructief het gesprek met elkaar te voeren. Ook deze bijeenkomst wordt weer op maat verzorgd door Krachtige Schoolleider - Train het Onderwijs.  

Myrthe de Jong ‧ Intern begeleider BAO De Kleine Dichter

Met het team hebben we een studiedag besteed aan moeilijke oudergesprekken. Het bleek dat dit onderwerp veel negatieve energie van ons vergde. Ouders worden steeds mondiger en stellen regelmatig hoge eisen, is onze ervaring. Soms botst dit met de belangen van de school. Zonde natuurlijk! Samen met ‘Train het Onderwijs’ - de trainingspoot van Krachtige Schoolleider - hebben we allerlei uitdagende gesprekken en conflictstijlen geanalyseerd. Vervolgens heeft het team handreikingen gekregen om slimmer met deze gesprekken om te gaan. We hebben nieuwe inzichten opgedaan. Tijdens de dag werden  kennis, vaardigheden en begrip goed afgewisseld. Het was een constructieve dag, soms best even pittig maar we hebben ook heerlijk gelachen.

Janine Ziemerink ‧ Schoolleider BAO De Regenboog

>