Komt dit je bekend voor?
Ongewenst of grensoverschrijdend gedrag; een onderwerp dat enorm in de belangstelling staat. Aangewakkerd door gebeurtenissen in de tv-wereld heeft iedereen het er tegenwoordig over.
Is al die aandacht nu wel of niet goed?
Speelt het bij jou op school?
Hoe weet je dat en wat doe je eraan?
Wat valt er eigenlijk onder 'ongewenst gedrag'?
En wat doe je in je rol als schoolleider als je disfunctioneren wil bespreken met een medewerker, die vervolgens 'de veiligheidskaart' trekt?
Belangrijke vragen om te stellen, met elkaar te bespreken en om antwoorden op te formuleren.
Want het wil niet zeggen dat er geen grensoverschrijdend gedrag is als er geen meldingen zijn...
Je wilt een school hebben waar leerlingen en leerkrachten zich veilig voelen. Waar niemand gebukt gaat onder vormen van intimidatie, pesten, agressie, discriminatie of seksuele intimidatie.
Je staat er niet alleen voor.
Als gecertificeerd vertrouwenspersoon zijn jouw vragen bij mij in goede handen. Ik ben lid van de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen.
Meedenker en voorlichter
Ik geef op aanvraag voorlichting aan schoolteams en directies hoe ze het onderwerp 'grensoverschrijdend gedrag' kunnen bespreken in een veilige setting. Daaruit volgt vaak het maken van een gedragscode, zodat iedereen weet wat wel en niet passend is in de bejegening van elkaar.
Extern vertrouwenspersoon
Als (extern) vertrouwenspersoon kan ik me voor langere periode verbinden aan je school of bestuur.
In die rol vervul ik de volgende taken:
- Opvang, begeleiden van medewerkers;
- Voorlichten, informeren van de organisatie;
- Adviseren van bestuur/management.