Ze staat vroeg op. Nog voordat haar kinderen uit bed komen, checkt ze haar telefoon. Een ziekmelding. Een appje van een collega die vastloopt met een leerling. En een reminder van de bestuurder over de concept formatie die morgen echt af moet. Welkom in de wereld van Marleen – schoolleider van een basisschool, betrokken tot op het bot en voortdurend in de weer. Er springen de hele dag allerlei aapjes op haar schouder….
06:45 – Wakker worden, koffie en crisis
Met haar eerste kop koffie in de hand scrollt Marleen door haar berichten. Ze probeert overzicht te krijgen, maar voelt zich meteen ingehaald door de dag. Een zieke collega. Er moet geschakeld worden. En snel!
07:45 – Aankomst op school
Op het schoolplein begroet ze ouders en collega’s. In de hal wordt ze aangesproken door de leerkracht van groep 1-2: “Ik trek het niet meer met die ene leerling.” Marleen luistert, denkt mee, en biedt aan om het gesprek met de ouders te doen én IB erbij te betrekken. (Aap één klimt moeiteloos op haar schouder.)
09:15 – Spoedoverleg met de bestuurder
De bestuurder wil snel knopen doorhakken over de formatie, de MR zit te ‘douwen’. Marleen wijst op de grenzen van het team, maar voelt tegelijk de druk: ik wil mensen niet teleurstellen in hun keuze, wat als mensen afhaken? In deze arbeidsmarkt zijn open plekken levensgroot en de weg naar de school om de hoek is kort.
10:00 – Even iets leuks
Ze observeert een startende leerkracht in groep 3. De kinderen zijn betrokken, de sfeer is goed. Marleen voelt even weer waarom ze dit vak zó mooi vindt. Totdat ze wordt weggeroepen: er staat een boze ouder in de gang. Tijd voor een lastig gesprek.
11:00 – Gesprek over verzuim
Een collega meldt zich vaak ziek. Marleen wil het zorgvuldig aanpakken, maar vindt het spannend. Ze blijft voorzichtig, bang om de relatie te schaden. Het gesprek kabbelt. Ze weet achteraf: hier had ik steviger moeten zijn.
13:00 – MT-overleg
Samen met IB en bouwcoördinatoren bespreekt ze de opbrengsten. Marleen probeert eigenaarschap te stimuleren, maar merkt dat het kernteam telkens naar haar kijkt voor beslissingen. Ze neemt wéér het voortouw, tegen beter weten in.
15:30 – Teamoverleg
Thema van vandaag: werkdruk. Marleen wil het open gesprek voeren, maar het wordt rommelig. Iedereen kijkt naar haar voor de oplossing. Aap twee en drie maken zich intussen al op voor de sprong.
17:30 – Naar huis
Ze haalt haar kind op bij de kinderopvang, doet boodschappen, en beantwoordt onderweg nog snel een telefoontje van een collega. “Ik had beloofd vanavond terug te bellen.” Marleen is moe. Maar ze schakelt gewoon door.
20:30 – Notulen lezen, hoofd vol gedachten
Met een kop thee leest ze de notulen van het MT. Ze maakt mentale aantekeningen voor morgen. Waar had ze ook alweer ruimte in haar agenda voor dat oudergesprek?
En tóch…
Marleen doet het met toewijding. Ze is geliefd bij haar team, betrokken bij de kinderen, en weet haar school dag na dag draaiende te houden. Maar ze merkt ook dat het haar steeds meer kost. Ze wil leren:
- Grenzen aangeven zonder schuldgevoel;
- Conflicten aangaan zonder gedoe;
- Zichzelf niet verliezen in de zorg voor anderen.
Herken je jezelf in Marleen?
Dan ben je niet de enige. Veel schoolleiders lopen op hun tenen. Daarom ontwikkelden we bij Krachtige Schoolleider trainingen waarin je leert om stevig én verbindend te communiceren. Denk aan technieken als:
- Conflicten op een effectieve manier aangaan en ombuigen;
- De Dramadriehoek herkennen en doorbreken;
- Werken met schilvragen om van standpunt naar belang te komen
- Reflecteren op jouw eigen rol in het gesprek.
Wil jij komend schooljaar ook minder aapjes op je schouder en met meer souplesse en minder energie alle ballen in de lucht houden?
👉 Bekijk ons aanbod of plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek.