Ziekte en verzuim; er zitten diverse kanten aan.
We bepreken de rol van HR en de rol van de Bedrijfsarts. En welke rol pak jij als schoolleider?
Waarom is de Wet Poortwachter zo belangrijk?
Tot slot geven we een korte introductie op de STECR.
In deze eerste module leer je het juridisch kader van verzuim beter kennen. De Wet Poortwachter wordt in stappen toegelicht met voorbeelden. Vervolgens krijg je informatie over de STECR-werkwijzer.
Een praktische handleiding door het oerwoud van de Wet Poortwachter. Wat zijn de do's en don'ts bij zieke medewerkers om ze weer snel aan het werk te krijgen. En hoe zorg je dat je dossier op orde is om geen gedoe met het UWV te krijgen.
Gebruikte sheets van module 2.
Het onderdeel 'oplossingsgerichte vragen' is niet behandeld, maar kunnen jullie doorlezen ter voorbereiding op de volgende bijeenkomst.
We duiken dieper in het onderwerp ziekte, door o.a. te kijken naar de data. Hoe worden de ziektecijfers op jouw school/bestuur gemonitord en welke rol pak jij als schoolleider richting je team als geheel en richting individuele teamleden?
We staan stil bij de STECR; een richtlijn die steeds belangrijker wordt in het voeren van gesprekken met je medewerkers.
We gaan in op het onderwerp 'grensoverschrijdend gedrag' omdat dit een belangrijke veroorzaker is van verzuim.
We behandelen de oplossingsgerichte vragen als gespreksvaardigheid om met je medewerker in gesprek te gaan.
Wat valt er onder grensoverschrijdend gedrag? Wie bepaalt dat? Wat zijn mogelijke gevolgen van grensoverschrijdend gedrag? Wat is de rol van een vertrouwenspersoon?
Etienne is moe! Schoolleider in gesprek met een leerkracht die op zijn tandvlees loopt.
Door het stellen van 'De wondervraag' gaat ze op zoek naar een opening.
Handout van de gebruikte sheets.
Alleen het onderdeel 'oplossingsgerichte vragen' is niet behandeld, maar kunnen jullie zelf doornemen. Dit helpt ook bij het bekijken van de video 'Oplossingsgerichte vragen; Etienne is moe'.
In deze module behandelen we het thema 'disfunctioneren'. Wat doe je met een leerkracht die niet goed functioneert? Hoe ga je het gesprek aan? Wat moet je vastleggen? Wat zijn de angels en valkuilen?
En we behandelen gespreksvaardigheden die bij dit thema horen, o.a. de matrix Goed Gesprek en de kernkwadranten van Ofman.
In deze module gaan we vooral in op het voeren van gesprekken rondom disfunctioneren. We gaan verder in op feedback geven en hoe je het model Kernkwaliteiten van Ofman daarbij kan inzetten. We bespreken hoe je soft skills bespreekbaar kunt maken. We gaan in op oplossingsgerichte- en kapstokvragen om de beweging naar voren te kunnen maken. Tot slot leggen we het concept van de dramadriehoek uit en leren we je hoe je eruit kunt sturen.