Specifiek
Video/Tekst

Grip op verzuim en conflict

6 Modules 12 Hoofdstukken 48 Lessen Intermediate

Over deze training

Over deze training

Inhoud training

Alleen voor leden
7 Lessen

Ziekte, verzuim en Wet Poortwachter

Ziekte en verzuim; er zitten diverse kanten aan. We bepreken de rol van HR en de rol van de Bedrijfsarts. En welke rol pak jij als schoolleider? Waarom is de Wet Poortwachter zo belangrijk? Tot slot geven we een korte introductie op de STECR.

les 1 introductie Grip op verzuim

In deze eerste module leer je het juridisch kader van verzuim beter kennen. De Wet Poortwachter wordt in stappen toegelicht met voorbeelden. Vervolgens krijg je informatie over de STECR-werkwijzer.

les 2 Grip - wat is de rol van HR

HR en de schoolleider, wie is verantwoordelijk?

les 3: Wet Poortwachter; voetangels en klemmen

Een praktische handleiding door het oerwoud van de Wet Poortwachter. Wat zijn de do's en don'ts bij zieke medewerkers om ze weer snel aan het werk te krijgen. En hoe zorg je dat je dossier op orde is om geen gedoe met het UWV te krijgen.

les 4: STECR-werkwijzer en casuïstiek

Introductie op de STECR-werkwijzer en praktijkvoorbeelden over verzuim.

Huiswerk voor volgende bijeenkomst

Ter voorbereiding van de volgende bijeenkomst vragen we je om een aantal cijfers op te zoeken m.b.t. verzuimpercentages.

Gebruikte sheets

Gebruikte sheets van module 2. Het onderdeel 'oplossingsgerichte vragen' is niet behandeld, maar kunnen jullie doorlezen ter voorbereiding op de volgende bijeenkomst.

Achtergrondinformatie

Werkwijzer Wet Poortwachter
Alleen voor leden
11 Lessen

Ziekte, verzuim en conflicten

We duiken dieper in het onderwerp ziekte, door o.a. te kijken naar de data. Hoe worden de ziektecijfers op jouw school/bestuur gemonitord en welke rol pak jij als schoolleider richting je team als geheel en richting individuele teamleden? We staan stil bij de STECR; een richtlijn die steeds belangrijker wordt in het voeren van gesprekken met je medewerkers. We gaan in op het onderwerp 'grensoverschrijdend gedrag' omdat dit een belangrijke veroorzaker is van verzuim. We behandelen de oplossingsgerichte vragen als gespreksvaardigheid om met je medewerker in gesprek te gaan.

Les 1: Ziekte en cijfers: hoe volg je en hoe stuur je?

Interactieve bespreking van de verzuimcijfers.

Les 2: STECR en het voorkomen van arbeidsconflicten

Verzuim en werktevredenheid; achtergrondinformatie

Les 3: Rol directie

Aan welke knoppen kun jij draaien als schoolleider bij het verminderen van verzuim?

Les 4.1: Grensoverschrijdend gedrag; waarom hier bespreken?

Wat is de invloed van grensoverschrijdend gedrag op verzuim en conflict?

Les 4.2: Grensoverschrijdend gedrag - animatie

Wat valt er onder grensoverschrijdend gedrag? Wie bepaalt dat? Wat zijn mogelijke gevolgen van grensoverschrijdend gedrag? Wat is de rol van een vertrouwenspersoon?

Les 4.3: Ongewenste omgangsvormen: uitleg, voorbeelden en cijfers

Wat valt er nou eigenlijk onder 'ongewenste omgangsvormen'?

Gespreksvaardigheid: oplossingsgerichte vragen

Etienne is moe! Schoolleider in gesprek met een leerkracht die op zijn tandvlees loopt. Door het stellen van 'De wondervraag' gaat ze op zoek naar een opening.

Gebruikte sheets

Handout van de gebruikte sheets. Alleen het onderdeel 'oplossingsgerichte vragen' is niet behandeld, maar kunnen jullie zelf doornemen. Dit helpt ook bij het bekijken van de video 'Oplossingsgerichte vragen; Etienne is moe'.

Achtergrondinformatie

Voor als je er nog wat dieper in wil duiken.
Alleen voor leden
11 Lessen

Grip op ingewikkeld verzuim

In deze module behandelen we het thema 'disfunctioneren'. Wat doe je met een leerkracht die niet goed functioneert? Hoe ga je het gesprek aan? Wat moet je vastleggen? Wat zijn de angels en valkuilen? En we behandelen gespreksvaardigheden die bij dit thema horen, o.a. de matrix Goed Gesprek en de kernkwadranten van Ofman.
Alleen voor leden
7 Hoofdstukken

Het gesprek over (dis-)functioneren

In deze module gaan we vooral in op het voeren van gesprekken rondom disfunctioneren. We gaan verder in op feedback geven en hoe je het model Kernkwaliteiten van Ofman daarbij kan inzetten. We bespreken hoe je soft skills bespreekbaar kunt maken. We gaan in op oplossingsgerichte- en kapstokvragen om de beweging naar voren te kunnen maken. Tot slot leggen we het concept van de dramadriehoek uit en leren we je hoe je eruit kunt sturen.

chapter 1: introductie 1 Les

Chapter 2: Bespreken huiswerk 1 Les

Chapter 3: Feedback 1 Les

Chapter 4: Soft skills SMART maken 1 Les

Chapter 5: Oplossingsgerichte- en kapstokvragen 1 Les

Chapter 7: huiswerk 1 Les

Alleen voor leden
2 Lessen

Live dag

Hier vind je de powerpoint van de live-dag

Schilvragen

Een video waarin de methodiek van de schilvragen toegepast wordt. Boze vader komt bij de schoolleider verhaal halen omdat zijn zoon geschorst is.
Alleen voor leden
5 Hoofdstukken

Module 5: Samenvatting en reflectie

In deze module blikken we terug op de theorie en blikken we vooruit naar hoe je zelf het geleerde vast kan houden.

Introductie 1 Les

les 1: Introductie

introductie van deze module

Reflectie en samenvatting 1 Les

Reflectie en samenvatting

Aan de hand van een fictieve casus doorlopen we de belangrijkste stappen in het proces van ziekte en verzuim.

Afronding en hoe verder? 1 Les

Pen
>